Mat.se finalist i Årets ekoinsats på Dagligvarugalan

25 augusti 2020

Klimatmärkning av 3 000 livsmedel, ekofiering i kassan och en veganbutik – det är några av de saker som har gett Mat.se en finalplats i kategorin Årets ekoinsats på Dagligvarugalan.

Mat.se_Klimatmarkningen 2

Ekologiskt samt miljö- och klimatfrågor har varit centrala för Mat.se sedan starten 2011. E-handelsföretaget har tagit fram smarta funktioner så att kunden med ett klick kan ekofiera eller försvenska sina matinköp. De har också en särskild veganbutik på sin sajt. Den stora klimatmärkningen av 3 000 varor som lanserades förra året är ett tydligt initiativ för att lyfta och visa produkternas klimatpåverkan.” Så lyder nomineringen från juryn på årets Dagligvarugala – där Mat.se nu är en av finalisterna.

Hösten 2019 lanserade Mat.se en klimatmärkning av 3 000 livsmedel i sin e-handel. Märkningen är ett steg i ledet att hjälpa kunden att minska sin klimatpåverkan och används i dag flitigt av Mat.se:s kunder. Förutom detta finns även funktionen att ekofiera sin kasse sedan tidigare, en funktion som föreslår ekologiska varor åt kunden.

- Vi är väldigt stolta och glada att få vara finalister i kategorin Årets ekoinsats. Hållbarhetsarbetet är en viktig hörnsten för oss på Mat.se och vi jobbar ständigt med att lyfta ekologiskt i sortimentet samt klimatsmarta alternativ. Inte minst är vår enkla och tydliga klimatmärkning av 3 000 livsmedel något som redan idag används och därmed bidrar till att minska klimatpåverkan, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se.

Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och personer som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel, i stort som smått. I bedömningen har juryn särskilt tittat på hur de nominerade kommunicerar kring ekologi och dess olika fördelar samt det engagemang, inspirationslust och drivkraft som finns i att skapa mer kunskap om ekologisk mat. Vinnaren presenteras den 8 oktober.

Kategorier: Mat.se