Många tomma matkassar efter uppackad leverans har länge varit ett besvär hos de stora mataktörernas e-handelskunder. Att bli av med dem och samtidigt göra gott för klimatet behöver inte vara så krångligt. Tack vare Mat.se är det till och med lättare gjort än sagt. Nu gör mataktören nämligen det möjligt för kunden att panta sina tomma kassar i återvinningsappen Bower. Detta blir ytterligare ett steg i Mat.se:s hållbarhetsarbete.
Många tomma matkassar efter uppackad leverans har länge varit ett besvär hos de stora mataktörernas e-handelskunder. Att bli av med dem och samtidigt göra gott för klimatet behöver inte vara så krångligt. Tack vare Mat.se är det till och med lättare gjort än sagt. Nu gör mataktören nämligen det möjligt för kunden att panta sina tomma kassar i återvinningsappen Bower. Detta blir ytterligare ett steg i Mat.se:s hållbarhetsarbete.
– Insamling utgör grunden för en cirkulär ekonomi för livsmedelsförpackningar. I Sverige har vi en fantastisk infrastruktur för detta, men den kräver att vi konsumenter faktiskt lämnar våra förpackningar till återvinning. Genom vårt samarbete med Bower hoppas vi att våra kunder ska ta med sig fler av sina förpackningar till återvinningsstationen, säger Martin Ahrin-Larsson, hållbarhetsspecialist på Mat.se
Som första mataktör på e-handelsmarknaden inleder Mat.se ett samarbete med återvinningsappen Bower, där kunden kan panta Mat.se-kassar och produktförpackningar. Genom att skanna kassar och förpackningar i Bower-appen kan kunden använda sina intjänade poäng till olika erbjudanden, exempelvis rabattkoder att nyttja på Mat.se, eller donera dem till välgörande ändamål. Kunden kan även välja att ta ut pantvärdet i pengar till sitt bankkonto.
Att källsortera tomma kassar och förpackningar bidrar till att så mycket som möjligt av förpackningen återvinns. Hos Mat.se har det länge varit möjligt för kunden att återlämna tomma matkassar till Mat.se:s chaufförer, som i sin tur återvinner kassarna. Denna tjänst erbjuds fortfarande, men via Bower blir det både enklare och roligare för konsumenten att källsortera sina förpackningar.
– Äntligen får vi berätta om vårt spännande samarbete! Mat.se är numera med och bidrar till ett förändrat konsumentbeteende – till det bättre. De har sedan tidigare en väletablerad hållbarhetsstrategi som vi nu kompletterar. Med hjälp av finansiella incitament kan vi tillsammans motivera och uppmana konsumenter att sortera och återvinna korrekt. Som första aktör inom sin bransch visar de på innovation och tron på en hållbar framtid, säger Suwar Mert, vd på Bower.
Så pantas förpackningar i Bower-appen: |
Fler hållbarhetsinitiativ av Mat.se
Mat.se söker ständigt efter nya sätt att hjälpa kunderna att handla mer hållbart. Samarbetet med Bower blir därför en naturlig del av det långsiktiga hållbarhetsarbetet. Ett annat initiativ som gjorts är Mat.se:s klimatmärkning av 3 000 livsmedel i sin e-handel. Märkningen visar matvarornas klimatavtryck och hjälper på så vis kunderna att göra mer klimatsmarta val. Förutom detta finns även funktionen klimatsmart sök, en funktion som ger kunden förslag på mer klimatsmarta alternativ till vanliga matvaror.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.