Över 500 000 svenskar har dyslexi. I varje skolklass har 1–2 barn dyslexi, och ännu fler har lässvårigheter. Tillsammans uppmärksammar nu Dyslexiförbundet och Axfood de utmaningar många har. Under flera månader varvas information om läs- och skrivsvårigheter med övningar och tips om vad man själv kan göra för att lära, stötta och få hjälp på Garants mejeriförpackningar.

Över 500 000 svenskar har dyslexi. I varje skolklass har 1–2 barn dyslexi, och ännu fler har lässvårigheter. Tillsammans uppmärksammar nu Dyslexiförbundet och Axfood de utmaningar många har. Under flera månader varvas information om läs- och skrivsvårigheter med övningar och tips om vad man själv kan göra för att lära, stötta och få hjälp på Garants mejeriförpackningar.
Över 500 000 personer i Sverige har dyslexi, vilket motsvarar 5–8 procent av hela befolkningen. I en skolklass betyder det att 1–2 barn har dyslexi, och långt fler unga vuxna – omkring 15 procent – har lässvårigheter*.
Dyslexiförbundet och Axfood vill gemensamt öka kunskapen om dessa utmaningar, men också bidra till att stötta och hjälpa dem som har svårigheter, och har nu inlett ett samarbete kring det som under flera månader kommer att synas på Garants mejeriförpackningar och nå miljoner svenskar.
– Vi jobbar hårt med att sprida kunskap om läs-, skriv- och räknesvårigheter i samhället. Det är viktigt att så många som möjligt förstår hur kämpigt det kan vara med de svårigheterna. Men det finns stöd, anpassningar och hjälpmedel som underlättar vardagen. Att tillsammans med Axfood och Garant kunna nå ända ut till samtalet runt matbordet är ett viktigt steg i att sprida kunskap om det, säger Inger Rålenius, tillförordnad ordförande i Dyslexiförbundets förbundsstyrelse.
Alla har rätt att lära sig att läsa, skriva och räkna. Men de har också rätt att få stöd med det svåra, genom digitala verktyg och lathundar. Med rätt utbildning och rätt stöd kan de bidra till och delta i samhället, på samma villkor som andra.
– Läs- och skrivsvårigheter är något som är väldigt utbrett och vi ser också att barn och ungdomar tenderar att läsa allt mindre idag. Via våra mejeriförpackningar når vi miljoner svenskar, och därför känns det viktigt för oss att uppmärksamma de utmaningar som finns kring läsning idag, men också hjälpa till med tips, övningar och information om hur man kan få hjälp, säger Emma Töpel Hanson, chef marknadskommunikation egna märkesvaror på Dagab/Axfood.
Dyslexiförbundet sprider kunskap om hur det är att leva med svårigheterna, om rättigheter och möjligheter i skola, arbete och på fritid. Dyslexiförbundet vill göra vardagen lättare för alla med läs-, skriv- och räknesvårigheter.
* Statistik från Skolverket visar att 5 procent av alla elever som gick ut grundskolan 2023 hade betyg F i svenska, och att 27 procent av de som studerade svenska som andraspråk hade betyget F, enligt Skolverket. PIAAC-undersökningen 2023 visar också att 15 procent av alla unga vuxna (16–24-åringar) har otillräckliga läsfärdigheter.
Relaterad media


Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.