Hållbarhet

3 sep 2019

Ny undersökning visar: Varannan försöker minska matsvinnet

I en ny undersökning om svenskarnas inställning till matsvinn uppger över hälften att de aktivt försökt minska matsvinnet det senaste halvåret. Miljöskäl är den största anledningen hos yngre personer, medan det hos äldre främst är etiska skäl som väger in.

56 procent av svenskarna svarar att de aktivt försökt att minska sitt matsvinn under det senaste halvåret. Bland kvinnor är andelen två tredjedelar (66 procent). Det visar en färsk undersökning Kantar Sifo gjort på uppdrag av Axfood.

– Resultatet är positivt eftersom det visar på både engagemang och insikt i en hållbarhetsfråga där man som enskild konsument har stor möjlighet att påverka, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Miljöskäl är den största anledningen till att minska sitt matsvinn. Det uppger 42 procent i undersökningen. 37 procent säger sig vilja minska matsvinnet av etiska skäl. Undersökningen visar även på stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Bland äldre (56-79 år) är de etiska skälen långt viktigare än miljöhänsynen, medan personer under 35 år rankar miljöhänsyn högst.

Vanligaste sättet att försöka minska sitt matsvinn är att använda resterna till en matlåda, uppger 61 procent. Detta följt av att frysta in maten (54 procent) och bättre planering av inköp (47 procent).

Inom Axfoodkoncernen ligger den totala matsvinnsandelen på cirka 1,5 procent. Målet är att halvera matsvinnet till 2025 (basår 2015).

– Matsvinn är ett av våra mest prioriterade områden inom hållbarhetsarbetet. Det är därför glädjande att de olika initiativ som tas inom företaget för att minska svinnet ger resultat, säger Åsa Domeij.

Så jobbar Axfood för att minska matsvinnet:

  • Axfoods inköp och hur kunderna handlar i butik analyseras noga. Det gör att vi kan optimera inköp och leveranser till butikerna och förebygga och minska svinn.
  • Förpackningens utformning spelar stor roll. Därför har vi egna förpackningsutvecklare på Axfood som gör ett viktigt jobb med att se över förpackningarna för våra egna varor.
  • Genom samarbeten med kyrkor och välgörenhetsorganisationer når många varor behövande organisationer och människor. Det kan handla om varor som inte kan säljas i våra vanliga butiker på grund av skadade förpackningar eller varor nära bäst före-datum. Idag har närmare ett hundratal butiker och lager pågående samarbeten.
  • Tillsammans med Stockholms stadsmission är Axfood initiativtagare till Matmissionen, en social supermarket som tar hand om matsvinn från dagligvarubranschen.
  • Willys initiativ Svinnsmart uppmuntrar kunder att köpa varor med kort datum genom att sänka priserna.
  • Hemköp samarbetar med appen Karma för att minska matsvinnet. Bra mat med kort hållbarhet säljs genom appen till ett nedsatt pris.

Undersökningen genomfördes 14-20 augusti 2019 i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade, riksrepresentativa panel. Totalt genomfördes 1051 intervjuer.