Om Axfood

Axfood i korthet

Axfood är Sveriges näst största aktör inom dagligvaruhandeln med varumärken som Willys, Hemköp, Axfood Närlivs, Axfood Snabbgross, Mat.se och Middagsfrid. Vi är också delägare av Eurocash och Urban Deli. Vår vision är att bli ledande inom bra och hållbar mat.

Glad ung kille och tjej bland äpplen i butik

Ungt bolag med gamla anor

Axfood bildades år 2000 när familjeföretaget Axel Johnson AB ville skapa Sveriges bästa matbolag. Vi är ett ungt bolag med gamla anor. ”Spik-Olle” öppnade den första Hemköpsbutiken redan 1958. Willys föregångare LL:s Livs med "löjligt låga priser" startade 1975 och Willy Schlees öppnade sin första lågprisbutik i Kungsbacka 1986.

 


 

Fält under blå himmel

Omsorg för bra och hållbar mat

Hållbarhetsarbetet är en viktig del i Axfoods affärsmodell och genomsyrar allt vi gör. Vår ambition är att vara branschledande inom hållbarhet. Men vi är också ödmjuka inför de utmaningar som finns. För att nå hela vägen krävs ett proaktivt arbete i vår egen verksamhet, liksom inspiration och vägledning för både kunder och andra aktörer inom dagligvarubranschen.

 


 

Willysmedarbetare som plockar varor

Våra medarbetare är vårt framgångsrecept

Vi hade inte varit där vi är idag utan alla våra medarbetare. Vi är ett stort gäng med olika erfarenheter och bakgrunder, men med samma passion för mat och människor. Med engagemang och stolthet arbetar vi tillsammans för en bättre vardag där alla kan dela glädjen för bra och hållbar mat. 

 


 

Nyckeltal

  • Axfood är nummer två på den svenska marknaden med en marknadsandel om cirka 21 procent
  • Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna
  • Axfood ska vara klimatneutralt 2020. Klimatpåverkan från den egna verksamheten ska minska med 75 procent till 2020 (basår 2009)
  • 2016 var Axfoods rörelseresultat 1 902 Mkr