Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Ekoförsäljningen fortsätter öka

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 26 maj 2009

Miljöengagemanget började öka på allvar för snart tre år sedan. Miljöintresset har visserligen gått upp och ned de senaste decennierna, men nu känns det som att miljöfrågor på allvar är något som väldigt många människor bryr sig om. Det har också märkts på intresset för att köpa ekologiska produkter i butikerna.

Miljöengagemanget började öka på allvar för snart tre år sedan. Miljöintresset har visserligen gått upp och ned de senaste decennierna, men nu känns det som att miljöfrågor på allvar är något som väldigt många människor bryr sig om. Det har också märkts på intresset för att köpa ekologiska produkter i butikerna.

Under förra året ökade försäljningen av ekologisk mat med hela 63% i Axfoods butiker. Men det är nog inte bara omsorg om miljön som gör att många väljer att köpa ekologiskt. Jag tror att motivet att välja ekologiskt varierar mycket beroende på vilken produkt det är. I en kundundersökning som Axfood gjort visade det sig att hälsa och djurskydd är nästan lika viktigt som miljö. Motiven kanske varierar mellan olika produkter? Den som köper ekologiska ägg kanske gör det för att hönsen slipper burar och får picka ute? De som väljer ekologiska grönsaker kanske gör det mest för att slippa rester av bekämpningsmedel?

I höstas drabbades världen av en lågkonjunktur. Frågan är hur det kommer att påverka försäljningen av ekologiska produkter. Ekologiska produkter är ju ofta dyrare. Men hos Axfood ökar försäljningen fortfarande. Under det första kvartalet i år ökade försäljningen med 38% jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Kategorier: Klimat
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. Hon har bloggat om hållbarhetsfrågor på axfood.se sedan 2009. I bloggen vill Åsa inspirera till mer hållbar matkonsumtion och -produktion. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.