28 maj 2009

På tal om djurskydd, ekoförsäljning, energiförbrukning och märkningar

Vad roligt att jag fått så många kommentarer. Här följer mina svar, fortsätt gärna kommentera!

Av: Åsa Domeij

Angående aktuella frågan om djurskydd så har Axfood nyligen antagit en ny uppförandekod där djurskydd ingår. Nu håller vi på med en genomgång för att se hur den ska tillämpas inom olika produktgrupper. Vi tittar också på de brittiska kraven. Men dessa krav ställs bara på en liten del av det griskött som Danmark säljer till Storbritannien (10-15%). I våra butiker ska det alltid finnas svensk fläskfilé och KRAV-märkt kött att välja på. Det är mest svenskt kött som säljs i våra köttdiskar. Fläskfilé är ett undantag där det danska dominerar.

Andelen ekologiskt varierar mellan kedjorna. Hemköp säljer 3% ekologiskt och Willys 1% så det är inga stora andelar. Men det är ändå glädjande att vi fortfarande ser en ökning under lågkonjunkturen. Exempel på en populär ekologisk produkt är ägg. Jag gissar att djurskyddet är viktigt här. Det är många som hellre köper ägg från höns som har möjlighet till utevistelse än burägg. En del produkter finns bara som ekologiska t ex olika smaksatta mejeriprodukter. Men det kan säkert bli vanligare att en produkt säljs enbart som ekologisk om det finns kundintresse.

Frågan om energiförbrukning i våra butiker är en jätteviktig fråga. Vi kommer förstås inte att sluta med att sälja kyld dryck, men vi behöver gå igenom våra butiker så att vi inte har en massa onödiga drickakylar. Det är inte bara en viktig miljöfråga utan också en ekonomisk fråga eftersom elen till kylarna kostar en hel del.

Tills sist förslaget om gröna hyllkantsetiketter. Jag håller helt med dig om att hyllkantsmärkningen behöver bli bättre. Kunderna vill ju snabbt kunna hitta de ekologiska produkterna. Försäljningen påverkas förstås om produkterna syns.

Ekologiskt