Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Första produkterna i klimatsäkrat sortiment

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 15 februari 2011

Nu har Willys och Hemköp lanserat ett nytt miljösortiment ”Garant Såklart”. De första produkterna är inom kategorin hygien/kosmetika med produkter som t ex schampo, balsam och hudkräm.

Nu har Willys och Hemköp lanserat ett nytt miljösortiment ”Garant Såklart”. De första produkterna är inom kategorin hygien/kosmetika med produkter som t ex schampo, balsam och hudkräm.

Idén med serien är att i samarbete med leverantörerna utveckla produkter som är både miljömässigt bra, allergisäkra och har en bra funktion. Därför är produkterna märkta med både Svanen och Astma- och allergiförbundets märke. Under arbetet med produkterna gjordes livscykelanalyser för att se vilka delar av produktionskedjan som det var viktigast att förbättra.

Även om produkterna är utvecklade med mycket miljöhänsyn så har de givetvis ändå en påverkan på klimatet. Därför är produkterna "klimatsäkrade" genom att deras klimatpåverkan kompenseras i form av stöd till ett kraftvärmeverk i Indien som drivs med jordbruksavfall. Det är dessutom ett socialt positivt projekt eftersom det bidrar till många arbetstillfällen.

Det jag tycker var särskilt intressant var just livscykelanalyserna eftersom de ger idéer till hur man kan gå vidare och förbättra produkterna ytterligare. Är det någon som har hittat produkterna i butik än och testat? Vad tyckte ni i så fall?

Kategorier: Svenskt Klimat
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. Hon har bloggat om hållbarhetsfrågor på axfood.se sedan 2009. I bloggen vill Åsa inspirera till mer hållbar matkonsumtion och -produktion. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.