5 mars 2013

Den anonyma maten

De senaste veckorna har det varit mycket diskussion om hästkött i färdigmat som bara skulle innehålla nötkött. Det intressanta är att det ställer frågan på sin spets om de komplexa leverantörskedjorna och bristande kontroll.

Av: Åsa Domeij

Jag tror att både livsmedelsbranschen och kunderna kommer att förändra sitt förhållningssätt till mat efter att det varit så mycket fokus på matens ursprung och bristande kontroll.

Självklart kommer det alltid att finnas kunder som bara bryr sig om priset och som är mindre intresserade av kvalitet oavsett om det handlar om mätbar kvalitet på produkten eller om produktens produktionsförhållande.

Men den reaktion mot den anonyma maten som redan finns och som bland annat har ökat intresset för lokalt producerat kommer att förstärkas ytterligare. Många tycker inte det är OK om en pastasås som det står "producerad i Italien" på innehåller tomater som är odlade i Kina.

Men mat med identitet behöver inte alltid vara lokalt producerat. Även en produkt som är producerad långt bort kan ha en tydlig identitet om t ex bonde, region eller matproducent är tydligt identifierad.

Livsmedelsbranschen kommer att tvingas skärpa sig och få bättre kontroll på sina leverantörskedjor, både på grund av kundintresse och att man vill minimera risker. En del i arbetet med att få bättre kontroll är inte ha så många led från bonde/odlare till butik. Varje led där det bara handlas med råvaror utan att något mervärde tillförs innebär en risk. Ett annat sätt att få bättre koll är att arbeta mer med certifieringar t ex för att säkra djurskyddet på ett bättre sätt.

Svenskt