5 juli 2013

Klimat och konkurrenskraft

Svenskt näringsliv ordnade en debatt om "Klimat, konkurrens och livskraft och livsstil". Det var det seminarium i Almedalen som jag var med på där diskussionen blev livligast.

Av: Åsa Domeij

Det var en blandad panel av politiker och näringslivsfolk. Skiljelinjen gick mellan de som ansåg att det inte hade så stor betydelse vad som görs i Sverige eftersom Sverige ändå står för en så liten den av de globala utsläppen och de som menade att vi har höga utsläpp per person och att det är positivt att gå före och modernisera. Jag tillhörde förstås de som tyckte att det är bra att gå före och att det behövs både offensiva företag och politiker. Det var ju också inriktningen på den debattartikel som Axfoods VD, Anders Strålman, och andra VD:ar i Hagainititativet nyligen fick publicerad i Göteborgsposten. Det var förrsten trevligt att Gustav Fridolin uppmärksammade artikeln i sitt tal i Almedalen och särskild nämnde VD:arna från Axfood, Löfbergs och Coca-Cola.

Klimat