Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Klimat och konkurrenskraft

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 5 juli 2013

Svenskt näringsliv ordnade en debatt om "Klimat, konkurrens och livskraft och livsstil". Det var det seminarium i Almedalen som jag var med på där diskussionen blev livligast.

Svenskt näringsliv ordnade en debatt om "Klimat, konkurrens och livskraft och livsstil". Det var det seminarium i Almedalen som jag var med på där diskussionen blev livligast.

Det var en blandad panel av politiker och näringslivsfolk. Skiljelinjen gick mellan de som ansåg att det inte hade så stor betydelse vad som görs i Sverige eftersom Sverige ändå står för en så liten den av de globala utsläppen och de som menade att vi har höga utsläpp per person och att det är positivt att gå före och modernisera. Jag tillhörde förstås de som tyckte att det är bra att gå före och att det behövs både offensiva företag och politiker. Det var ju också inriktningen på den debattartikel som Axfoods VD, Anders Strålman, och andra VD:ar i Hagainititativet nyligen fick publicerad i Göteborgsposten. Det var förrsten trevligt att Gustav Fridolin uppmärksammade artikeln i sitt tal i Almedalen och särskild nämnde VD:arna från Axfood, Löfbergs och Coca-Cola.

Kategorier: Klimat
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. Hon har bloggat om hållbarhetsfrågor på axfood.se sedan 2009. I bloggen vill Åsa inspirera till mer hållbar matkonsumtion och -produktion. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.