Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Våga kommunicera hållbarhet

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 2 juli 2013

Morgonen började med frukostmöte, som det ofta gör under Almedalsveckan. Resumé ordnade seminariet som handlade om hur näringslivet kan kommunicera hållbarhet på ett trovärdigt sätt.

Morgonen började med frukostmöte, som det ofta gör under Almedalsveckan. Resumé ordnade seminariet som handlade om hur näringslivet kan kommunicera hållbarhet på ett trovärdigt sätt.

Men innan seminariet, som jag skulle sitta med i panelen på, var det en genomgång av mediaflöde och vilka ämnen som var stora under årets vecka. Där fick man veta att seminarierna om mat hade ökat sedan förra året. Utan att räkna märks det verkligen i programmet. Det är omöjligt att hinna delta i allt som är intressant på matområdet.

Panelen om hållbarhetskommunikation var blandad. Förutom Axfood var Vattenfall, Svenska kyrkan, CSR Sweden och SOS barnbyar representerade. Är företagen för rädda att kommunicera eftersom man kan få kritik för att allt inte är perfekt? Jag tyckte att företagen borde kommunicera mer, givetvis på ett ärligt sätt. Företagen kan få kritik i vilket fall som helst. Kommunikation är viktig eftersom det driver utvecklingen. Vattenfall fick frågor kring sin satsning på brunkol. Anna Ryott från SOS Barnbyar menade att det ofta är de som jobbar mest seriöst som inte påstår att allt är perfekt. Hon berömde särskilt Axel Johnson-kocernen för sitt engagemang. Jag fick lite publikfrågor om vi inte borde informera kunderna bättre i butikerna om hållbara val och kunde inte annat än att hålla med. När det gäller kunskapsspridning till kunderna finns det mycket mer att göra.

Visby är fullt av beslutsfattare, experter och kommunikatörer från såväl politiken, offentlig sektor, näringsliv som organisationer. Igår passade jag och Anders Strålman (VD för Axfood) på att besöka Willys som ligger i utkanten av Visby. När vi kom dit stod SVT (Sveriges television) utanför entrén och gjorde intervjuer. Jag var nyfiken och frågade om de höll på med en matgrej. Men de hade åkt till Willys för att träffa sk "vanliga människor" . Intressant att Willys kunder tydligen är de "vanliga". Jag misslyckades med att sälja in Anders eftersom de inte tyckte han var tillräckligt "vanlig" och Anders kunde pusta ut.

Kategorier: Svenskt
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. Hon har bloggat om hållbarhetsfrågor på axfood.se sedan 2009. I bloggen vill Åsa inspirera till mer hållbar matkonsumtion och -produktion. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.