Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Willys och matsvinn

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 8 maj 2013

Igår var jag på ett intressant seminarium på KSLA (Kungliga skogs- och lantbruksakademin). Det var SLU forskaren Ingrid Strid som med kollegor höll sitt slutseminarium från sitt samarbetsprojekt om matsvinn där man samarbetat med Willys.

Igår var jag på ett intressant seminarium på KSLA (Kungliga skogs- och lantbruksakademin). Det var SLU forskaren Ingrid Strid som med kollegor höll sitt slutseminarium från sitt samarbetsprojekt om matsvinn där man samarbetat med Willys.

Det finns mycket att jobba med när det gäller miljöpåverkan från produktionen av mat. Men något som jag antar alla är överens om är att man inte ska slänga mat i onödan. Då har ju all miljöpåverkan från matens produktion och distribution varit förgäves. Den mesta maten slängs faktiskt inte i butikerna utan i hushållen, men det finns ändå en hel del att göra i butikerna för att minska svinnet. Forskarnas råd var att börja med de stora volymerna som också har mycket miljöpåverkan som nötfärs, bananer och tomater. 

Det handlar bl a om att beställa rätt och att göra säljfrämjande åtgärder i god tid. Mikael Hernant, som stått för den ekonomiska kompetensen i projektet, hade studerat orsaker till att svinnet av kött hade minskat under perioden. Han menade att den främsta orsaken har varit introduktion av autoorder. Hernant menar att investeringen måste har varit klart lönsam för Axfood. Kanske hör autoorder till en av Axfoods bästa 

miljöinvesteringar? Svinnproblemet är störst inom Frukt och Grönt. Det är i och för sig inte så konstigt. Varorna är känsliga och kundernas förväntningar är stora på välfyllda hyllor med fräscha produkter. Men doktoranden Mattias Eriksson framhö

ll att det inte är bara det egentliga butikssvinnet som man måste fokusera på. De mängder Frukt och grönt som reklameras är betydligt större. Både forskarna och Joel Forsberg, färskvaruchef på Willys Gränby, ansåg också att det är viktigt att jobba med konsumentattityder. Varför ska bananerna ratas just när de smakar som bäst?

Kategorier: Klimat
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. Hon har bloggat om hållbarhetsfrågor på axfood.se sedan 2009. I bloggen vill Åsa inspirera till mer hållbar matkonsumtion och -produktion. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.