Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Klimattänk och lönsamhet inom företagen

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 9 maj 2014

Klimatnätverket Hagainitiativet ordnade den 9 maj ett fartfyllt frukostmöte på temat ”Hållbarhet och lönsamhet”.

Klimatnätverket Hagainitiativet ordnade den 9 maj ett fartfyllt frukostmöte på temat ”Hållbarhet och lönsamhet”.

Ett antal av medlemsföretagen berättade om praktiska exempel på hur hållbarhetsarbete blir lönsamt. Det var dels klassiska exempel på hur resurseffektivitet bidrar till sänkta kostnader. Många av exemplen handlade om hur hållbarhetsarbetet stärker varumärkena och ger fler kunder.

Karin Stenmar från Folksam berättade att den dag då deras försäkringssäljare fick i uppdrag att lyfta in miljöargument i sina telefonsamtal ökade försäljningen tydligt. Olof Johansson från Sveaskog förklarade hur utveckling av biobränsleaffären både bidrar till att stärka affärerna och bidra till minskad klimatpåverkan.

Claes Johansson, stolt företrädare från Lantmännen, berättade om att man hade blivit bäst i Sustainable Brands och att man lanserat en burgare för skolorna med 50% kött (nöt och kyckling) och resten vegetabiliska produkter som t ex gula ärter. Han menade också att Lantmännens profil på hållbarhetsområdet är viktig för att behålla medarbetare.

Det var Ledarna som var värdar för frukostmötet och därför lyftes ledarskapets betydelse för framgång. Anders Egelrud, VD på Fortum, pratade om att ett bra ledarskap på hållbarhetsområdet måste grundas på verklig övertygelse för att bli framgångsrikt. Ledarskapet måste vara starkt så att man har mod att vara långsiktig. I Europa satsas det mycket på kol för att det är det billigaste nu, vilket visar att alla företag inom branschen inte tänker långsiktigt. Jag tycker att man verkligen kan fråga sig var det politiska ledarskapet i Europa finns inom hållbarhetsområdet när man tillåter kol att vara ett lönsamt alternativ.

Kategorier: Klimat
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. Hon har bloggat om hållbarhetsfrågor på axfood.se sedan 2009. I bloggen vill Åsa inspirera till mer hållbar matkonsumtion och -produktion. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.