Axfoodfamiljen

Egna varor

13 dec 2019

Axfoods eget varumärke Garant fyller tio år

I år har Axfoods eget varumärke Garant funnits i butikshyllan i ett helt decennium. Genom åren har Garants populäritet ökat, samtidigt som man vunnit både smaktester och designpriser. Nyligen listades Garant även som det varumärke som konsumenter ser som mest prisvärt av dagligvaruhandelns egna varor.

Garant lanserades 2009 som ett varumärke som skulle stå för lyhördhet. Konsumenterna själva hade möjlighet att tycka till om produkterna på den tidigare webbplatsen tyckomgarant.se, samtidigt som Axfood i sin tur arbetade med att förbättra och förfina dem.

I ett första steg lanserades ett 50-tal Garant-produkter inom kategorier som pasta, chips, kex och chark. Garant hade lägre pris än marknadsledande produkter, men ambitionen att ha minst lika bra kvalitet.

Sedan starten har ett konsekvent och varumärkesdrivet arbete för Garant varit i fokus. Bra produkter till bra pris, trygga leverantörer och ett framåtlutat sortimentsarbete har varit uppskattat av kunderna.

Garant mest prisvärda varumärket inom EMV

Från början ansåg många kunder att handelns egna märkesvaror (EMV) var av mindre kvalitet än de marknadsledande aktörernas. Men enligt undersökningsföretaget Yougovs årliga EMV-barometer är det nu 64 procent av konsumenterna som har en positiv inställning till EMV. Sett till prisvärdheten hos de enskilda EMV-varumärkena kniper Garant förstaplatsen.

– Att handelns egna varor generellt är mer uppskattade idag än tidigare visar att fler och fler konsumenter uppfattar ambitionen i det sortiment som tas fram, säger Lisa Dauchez, projektledare inom Axfoods inköps- och sortimentorganisation Dagab.

2013 tog Garant hem ett silverägg för förpackningarnas modiga och nyskapande design. Genom åren har också flera Garant-produkter segrat i olika smaktester, bland annat falukorv, flingsalt, fiskpinnar, fryst mango och pulled pork.

garant_jul.jpg

Minnesvärda satsningar för Garant genom åren: