Det rapporteras om försäljningsrekord på Black Friday. Fler produkter har sålts, e-handeln ökar och försäljningssiffrorna pekar uppåt. Många passar på att köpa planerade julklappar till rabatterade priser. Samtidigt är det enkelt att plocka – eller klicka – till sig något som egentligen inte behövs, att lockas till impulsköp. Dedikerade shoppingdagar som Black Friday leder lätt till överkonsumtion när mejlkorgen och media fylls med erbjudanden. Men ett fynd för plånboken kan bli kostsamt för miljön.
Det rapporteras om försäljningsrekord på Black Friday. Fler produkter har sålts, e-handeln ökar och försäljningssiffrorna pekar uppåt. Många passar på att köpa planerade julklappar till rabatterade priser. Samtidigt är det enkelt att plocka – eller klicka – till sig något som egentligen inte behövs, att lockas till impulsköp. Dedikerade shoppingdagar som Black Friday leder lätt till överkonsumtion när mejlkorgen och media fylls med erbjudanden. Men ett fynd för plånboken kan bli kostsamt för miljön.
Parallellt med nyhetsflödet om våra nya shoppingvanor pågår en helt annan rapportering. Vi läser om utmaningen med att hålla målet om max 1,5 graders uppvärmning, att Brasilien planerar att skövla ett område i Amazonas - lika stort som Frankrike - och att koncentrationen av växthusgaser inte varit högre. På minst tre miljoner år. Då är det lätt att drabbas av klimatångest. Samtidigt tycks ljusglimtarna vara fler än på länge och det inger hopp.
Att HUI nyligen utsåg det återvunna plagget till årets julklapp fick stort genomslag i media och är ett viktigt symbolvärde. Ska vi nå klimatmålen är den cirkulära ekonomin med mer återanvändning och materialåtervinning nödvändig. Allt fler företag och organisationer höjer dessutom ribban och sätter egna klimatmål som är skarpare än vad lagstiftningen kräver. Vi verkar gå mot en utveckling där näringslivet och konsumenter väljer att driva på den gröna utvecklingen, snarare än att tvingande lagstiftning och politiska initiativ leder vägen framåt. Det är lovande, även om vi är i behov av båda delarna för att lyckas bromsa klimatutvecklingen.
Och det märks att många ifrågasätter Black Friday och den överkonsumtion den skapar. White Friday och andra former av bojkotter sjösätts som motreaktioner till de krafter som driver på överkonsumtion. Det visar att det finns en debatt, att många tänker efter och inte köper konsumtionshetsen. Den negativa klimatpåverkan som shopping medför, inte minst stora koldioxidutsläpp utomlands där varorna tillverkas, får också mer och mer utrymme i samhällsdebatten. Istället för att drabbas av klimatångest är det viktigt att se den här debatten – och att ta ställning. Man behöver inte vara en del av Black Friday och shoppinghysterin.