Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Betesrätt - för konkurrensen och kornas skull

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 11 juni 2020

När den svenska livsmedelsstrategin diskuteras är konkurrenskraft ett återkommande nyckelord. Det verkar råda stor enighet om att konkurrenskraft är viktig för den svenska matproduktionen. Men när det diskuteras hur man ska arbeta för att både bevara och stärka konkurrenskraften går åsikterna isär.

När den svenska livsmedelsstrategin diskuteras är konkurrenskraft ett återkommande nyckelord. Det verkar råda stor enighet om att konkurrenskraft är viktig för den svenska matproduktionen. Men när det diskuteras hur man ska arbeta för att både bevara och stärka konkurrenskraften går åsikterna isär.

Inom bondekåren menar vissa att det framför allt handlar om att sänka kostnader genom att minska på kraven när det gäller miljö- och djurvälfärd. På så sätt kan den svenska maten bli billigare och därmed attraktivare för konsumenterna. Det andra synsättet är att en hög nivå på miljö- och djurvälfärd är det som gör det intressant att köpa svensk mat.

Om man ser till hur handeln har agerat när det gäller de egna märkesvarorna, kan man se att just nivån på den svenska produktionen när det gäller hållbarhet gör det intressant att arbeta med mer svensk råvara i både charkprodukter och mejeri. Det kan vara värt att notera att coronakrisen med mer hemarbete har ökat efterfrågan på svenskt kött. Det beror på att fler äter hemma istället för på restaurang och att många konsumenter efterfrågar svenskt kött när de handlar i butik och kan se varifrån köttet kommer. Om förtroendet för svenska produkter sjunker, kommer sannolikt fler konsumenter att avstå från svenskt. Istället kommer fler att låta priset styra eller välja importerad mat från något koncept eller land som har laddat sina produkter med mer förtroende.

För några år sedan debatterades mjölkkornas rätt till bete under sommaren. En del mjölkbönder tyckte att regeln var fördyrande och vill ta bort den. I alla fall för de kor som går i lösdrift. Men debatten verkade ebba ut och Arla kunde därför fortsätta med sin Bregott-reklam med kor på bete. Det är ingen slump att just betande kor visas upp i reklamen. Betesrätten är kanske det mest välkända svenska mervärdet inom mjölkproduktionen.

Nu har debatten om dess vara eller inte vara dykt upp igen. Och det trots att djurvälfärd är en av de allra viktigaste aspekterna för hållbarhet bland svenska konsumenter. När Axfood nyligen undersökte kundernas intresse för hållbarhet hamnade djurvälfärd på andra plats bland 25 olika aspekter inom området. Förhoppningsvis kommer de allra flesta av Sveriges mjölkbönder även i fortsättningen vilja ha sina kor på bete. Både för konkurrenskraftens och kornas skull.

Åsa

P.S. Prenumerera gärna på bloggen här (scrolla längst ned på sidan). D.S.

Kategorier: Svenskt
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. Hon har bloggat om hållbarhetsfrågor på axfood.se sedan 2009. I bloggen vill Åsa inspirera till mer hållbar matkonsumtion och -produktion. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.