Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Åsa Domeij: Kan det vara pinsamt att panta?

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 6 juli 2021

I veckan pratade jag på ett Almedalsseminarium om cirkulär ekonomi och pant som arrangerades av Returpack och Örebro Universitet. Jag var inbjuden för att Axfood varit pådrivande för att få till pant på fler produkter än vad lagen kräver.

Att panta bidrar till en mer cirkulär ekonomi.

I veckan pratade jag på ett Almedalsseminarium om cirkulär ekonomi och pant som arrangerades av Returpack och Örebro Universitet. Jag var inbjuden för att Axfood varit pådrivande för att få till pant på fler produkter än vad lagen kräver.

Jag tycker att pantsystemet är cirkulär ekonomi på riktigt. Och det fungerar verkligen! Den stora fördelen är att material samlas in i rena flöden istället för att alla möjliga sorters plast blandas. Det gör att kvalitet på den insamlade plasten är hög, vilket underlättar när nya förpackningar ska tillverkas.

Under seminariet presenterades en undersökning från Örebro Universitet om konsumenternas vilja och drivkrafter till att panta. En sak som var en riktig aha-upplevelse för mig var att det finns konsumenter som tycker det kan vara pinsamt att panta. Det gäller i första hand invandrare och ungdomar. Det pinsamma ska då vara att pantandet kan kopplas till fattigdom eftersom det till viss del förknippas med att fattiga romer samlar pantburkar och -flaskor. Att jag aldrig hört talas om att pant kan vara pinsamt beror kanske på att jag umgås med personer snarare tycker det vore pinsamt att sortera fel och slänga en pantburk i brännbart.

I Sverige är vi duktiga på pant med en pantningsgrad om cirka 85 procent. I grunden är pantsystemet både enkelt och effektivt. De förpackningar som kan pantas återvinns i mycket högre grad än andra. Kanske kan vi nå en ännu högre insamlingsgrad om det tydligare förklaras varför det är viktigt att ta hand om materialet? Om fler förstår att vi inte kan nå klimatmålen utan en betydligt mer cirkulär ekonomi, kanske motivationen att panta ökar?

Sedan är det förstås viktigt att göra det ännu enklare att panta genom högre tillgänglighet så att det går att panta även på andra ställen än i livsmedelsbutiker. Då kanske det som är norm för många även kan bli norm för alla? Det vore också bra om pant kan införas på fler produkter än drycker.

Om du är intresserad av att se seminariet från Almedalen i efterhand, hittar du det här.

 

Kategorier: Hållbarhet Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten:

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.