Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Kosläppet – en viktig symbol för betesrätten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 26 april 2021

Nyligen live-sände Arla kosläpp från ett antal gårdar runt om i landet. När det inte är pandemitider kan det komma flera tusen människor till en enda gård och för mjölkbönderna är kosläppet ett fantastiskt bra sätt att göra reklam för mjölk på.

Kosläpp och betesrätt för kor

Nyligen live-sände Arla kosläpp från ett antal gårdar runt om i landet. När det inte är pandemitider kan det komma flera tusen människor till en enda gård och för mjölkbönderna är kosläppet ett fantastiskt bra sätt att göra reklam för mjölk på.

Att se kossor rusa ut på bete efter en lång och mörk vinter är något särskilt. Kanske för att det är löfte om den sommar som närmar sig? Kanske också för att många verkligen värnar om djurens välfärd och att glada och skuttande kor får hjärtat att slå lite snabbare. För mjölkbönderna är kosläppet ett fantastiskt bra sätt att göra reklam för mjölk på. Det blir ett sätt att anknyta känslomässigt till reklamen för Bregott som visar mjölkkor på bete i en idyllisk miljö.

När vi på Axfood undersökt vilka hållbarhetsfrågor som är viktiga för konsumenter hamnar djurvälfärd väldigt högt. Mervärden med svensk jordbruksproduktion brukar framför allt avse fördelar mot andra länder när det gäller miljö och djurvälfärd. Våra djur behandlas generellt sett mycket bra, antibiotikaanvändningen är relativt låg och så har vi det här med betesrätten. Kanske är just kornas rätt att komma ut på bete det mervärde som konsumenter främst tänker på när man funderar på vad som är bäst med svenskt lantbruk? Den populära märkningen ”Från Sverige” har i alla fall tagit fasta på att betande kor är ett viktigt och listas överst av argument för varför konsumenter ska välja just svenskt.

Inom lantbruket borde man vara oerhört mån om att verkligen ta vara på och utveckla det stora förtroende som konsumenter har för svenska livsmedel. Allt för att bibehålla den starka konkurrensfördelen. I stället finns det dock mjölkbönder som ifrågasätter att djurskyddsförordningen ger mjölkkor rätt till bete sommartid. Det handlar vanligtvis om mjölkbönder som investerat i stora anläggningar med många kor som har svårare att erbjuda bete. Det beror på att man inte anpassat sig efter det krav som finns i det svenska regelverket när investeringarna planerats. LRF har bestämt sig för att utreda frågan om beteskravet. Vad utredningen kommer fram till och hur en framtida regeringen ser på frågan är oklart.

Det är viktigt att de som vill värna om både djuren och svenskt lantbruks konkurrenskraft engagerar sig för att säkerställa att beteskravet verkligen blir kvar. Det som idag ses som självklart för många konsumenter, kanske snart inte är det längre. Det vore givetvis mycket olyckligt – både för lantbruket och korna.

Kategorier: Svenskt
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. Hon har bloggat om hållbarhetsfrågor på axfood.se sedan 2009. I bloggen vill Åsa inspirera till mer hållbar matkonsumtion och -produktion. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.