Det har blivit bättre. Det måste ha blivit bättre. Jag har ju själv under 25 år följt alla de fall där det avslöjats att migrantarbetare inte fått betalt, inte haft skriftliga kontrakt eller försäkringar. Felaktigheter som har uppdagats har faktiskt rättats till. Men samtidigt är jag inte överbevisad.
Det har blivit bättre. Det måste ha blivit bättre. Jag har ju själv under 25 år följt alla de fall där det avslöjats att migrantarbetare inte fått betalt, inte haft skriftliga kontrakt eller försäkringar. Felaktigheter som har uppdagats har faktiskt rättats till. Men samtidigt är jag inte överbevisad.
Bara under det senaste året avslöjades omänskliga arbetsvillkor för marockanska kvinnor som plockar jordgubbar i Spanien och för rumänska migrantarbetare som arbetar i nederländska slakterier. Det är samma slags avslöjanden nu som när jag arbetade inom frivilligorganisationer som Swedwatch och Fair Action. Problemen med usla arbetsvillkor är gigantiska och för varje sten vi vänder på upptäcks nya oacceptabla villkor för människor som sliter för att få ihop till brödfödan.
"Det måste vara schyssta arbetsvillkor"
Som konsumenter tar vi för givet att vi ska kunna köpa soltorkade tomater och kokosgrädde. Vi funderar sällan över hur de där tomaterna odlats eller hur kokosnötterna knäckts och skalats. För mig är historierna många. En handlar om ketchupleverantören i Turkiet som såg nyvaket på de undermåliga förhållandena vid tomatodlingen vid vårt besök. På området fanns tillfälliga bostäder i form av skjul och tält där säsongsanställda bodde. Men efter besöket hände något. En handlingsplan togs fram för bättre bostäder och hygien. Då gör vi skillnad på riktigt och ser att det går att få till förbättringar som förändrar människors arbets- och levnadsvillkor.
Ett annat exempel är leverantören av cashewnötter som tyckte att det var märkligt av oss att insistera på att kvinnorna som öppnade skalen måste bära skyddshandskar mot den frätande oljan. Jag kommer nog aldrig att glömma kvinnornas undermåliga bostäder – och deras händer som färgats röda av oljan. Det tog två veckor att få bort oljan, berättade de. Där tog det stopp och vi avbröt samarbetet eftersom ägaren till verksamheten envist menade att det gick för långsamt om de anställda skulle få arbeta med skyddshandskar.
Numera vet vår leverantör som köper in och packar alla våra cashewnötter för Garant och Eldorado exakt vad vi kräver; det måste vara schyssta arbetsvillkor och det ska finnas kontroller där vi kan se att förbättringar sker. Tänker du på sådant när du köper cashew till helgen? Och det är givetvis inte bara cashewnötter som har stora risker för dåliga arbetsvillkor. Hasselnötter kommer ofta från Turkiet där det finns risker för att barnarbete kan förekomma i odlingen. Det är givetvis oacceptabelt och därför reser vi dit för att kontrollera leverantörskedjan hela vägen från odlingen. När vi reser dit träffar vi även certifieringsorganisationer som Rainforest Alliance, som länge arbetat med att förbättra förhållandena inom odlingen.
"Skänk en tanke till de som tagit fram maten du köper"
Vi gör de här kontrollerna, själva och med hjälp av tredje part, för att vi vill veta och för att vi måste känna till villkoren bakom de varor vi säljer under Axfoods namn. Det låter självklart, men tyvärr är det fortfarande allt för vanligt att många bolag köper in varor runt om i världen i blindo. Priset och kvalitet styr utan några krav på hur varorna tagits fram och hur förhållandena sett ut på vägen till frukosttallriken eller middagsbordet. Det är givetvis oacceptabelt och något vi gör allt för att undvika.
Nästa gång du handlar, skänk en tanke till de som tagit fram maten du köper. Ställ frågor till företaget du köper från. Nyfikna och ifrågasättande konsumenter får vi aldrig nog av på Axfood. Sedan vi införde en hållbarhetsrutin med krav på uppföljning av vår uppförandekod samt transparens ner i hela leverantörskedjan har vi sett att många av våra leverantörer genomfört stora förbättringar. Så blir det då bättre? Jag vågar säga ja! Men är det bra nog? Nej, aldrig. Det här arbetet blir aldrig klart, och det finns alltid mer att göra. Men det gäller att inte ge upp och komma ihåg alla de förbättringar som faktiskt går att göra.
Kristina Areskog Bjurling
Hållbarhetsansvarig varor på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab