Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfood vill öka inköpen av återvunnet material

18 januari 2018

Effektiv resursanvändning är en central del i Axfoods hållbarhetsarbete för minskad klimatpåverkan. I ett upprop för cirkulär ekonomi förbinder sig Axfood att öka sina inköp av återvunnet material och öka andelen produkter som är designade för återvinning.

Effektiv resursanvändning är en central del i Axfoods hållbarhetsarbete för minskad klimatpåverkan. I ett upprop för cirkulär ekonomi förbinder sig Axfood att öka sina inköp av återvunnet material och öka andelen produkter som är designade för återvinning.

Som ett av de första företagen att skriva under Återvinningindustrins upprop för cirkulär ekonomi förbinder sig Axfood att öka sina inköp av återvunnet material och öka andelen produkter som är designade för återvinning. Effektiv resursanvändning är en central del i Axfoods hållbarhetsarbete för minskad klimatpåverkan.

Materialanvändningen har stor klimatpåverkan. Basmaterial som cement, stål, aluminium och plast svarar för nära 20 procent av CO2-utsläppen globalt. Samtidigt ökar efterfrågan på dessa material snabbt. Med dagens produktionsteknik och låga grad av återvinning finns det ingen chans att klara Parisavtalets målsättningar. Men genom ökad återvinning och återanvändning av dessa material kan vi reducera utsläppen kraftigt. Dessutom kan Sverige tjäna miljarder på att ta vara på utslitna material.

Genom att signera avtalet förbinder vi oss att göra vår del genom att:

  • Öka våra inköp av återvunnet material.
  • Öka andelen produkter i sortimentet som är designade för återvinning och återanvändning.
  • Opinionsbilda och påverka så att regelverken driver på en övergång till cirkulära materialflöden.

Axfood arbetar löpande med att minska användningen av fossil plast i verksamheten. Bland annat läggs allt större vikt vid att ta fram klimatsmarta förpackningar till Axfoods egna varor och 2015 var Axfood först ut i Sverige med frivillig pant på saftflaskor. Axfood har också ersatt fruktpåsar av fossil plast med påsar av sockerrör i koncernens butiker.

Kategorier: Hållbarhet Axfoodfamiljen