10 april 2018

Flyget gör gröna varor till klimatbovar

Den mesta delen av den frukt och de grönsaker som vi importerar kommer hit landvägen eller med fraktfartyg. Transporten står då för en relativt begränsad del den totala klimatpåverkan. Om varorna däremot transporteras med flyg är situationen en helt annan. Långväga flygresor orsakar stora koldioxidutsläpp och gör de annars så klimatsmarta grönsakerna och frukterna till något av klimatvärstingar.

Av: Åsa Domeij

Vilka varor är det då som flygs till Sverige? I första hand rör det sig om känsliga livsmedel såsom grönsaker och frukter med kort hållbarhetstid och som inte är i säsong i närområdet. Två exempel är sparris från Peru och sugersnaps från Kenya. Kanske är det inte nödvändigtvis så att vi måste ha tillgång till precis alla livsmedel under årets alla veckor. Och i många fall finns varorna ändå i butiken – i frysdisken. Mindre matsvinn, kortare och hållbarare transporter, bättre näringsvärde och större fokus på svenska produkter talar för att det kan vara värt att ge frysta varor en extra varm tanke vid nästa butiksrunda.

Butik-, restaurang- och saluhallskonceptet Urban Deli, som Axfood äger till hälften, upphör nu helt med att sälja frukt och grönsaker som transporterats med flyg. Det är ett viktigt ställningstagande som går i linje med Urban Delis tidigare initiativ att börja sälja flergångskassar till frukt och grönt samt att utöka sortimentet med öl bryggd på bröd som annars hade blivit matsvinn. Det kan tyckas som små åtgärder, men de är viktiga eftersom de blir symbolhandlingar som sänder signaler om starka värderingar och samtidigt bidrar till att flytta fram positionerna mot mer hållbar mat. Modigt och helt rätt i tiden.

Klimat

Matsvinn