I en stor koncern som Axfood finns många utvecklingsvägar och hos oss inom Axfoodfamiljen finns en tro på att alla kan utvecklas – oavsett roll. Vi tror på ett growth mindset – att såväl seniora ledare som nyanställda butiksmedarbetare kan och vill utvecklas när det finns rätt förutsättningar.
I en stor koncern som Axfood finns många utvecklingsvägar och hos oss inom Axfoodfamiljen finns en tro på att alla kan utvecklas – oavsett roll. Vi tror på ett growth mindset – att såväl seniora ledare som nyanställda butiksmedarbetare kan och vill utvecklas när det finns rätt förutsättningar.
Hos oss ska alla ha möjlighet till kontinuerligt lärande och vidareutveckling. För att leva upp till detta driver vi en lärande kultur och förbättrar förutsättningarna för lärande i vardagen.
Under pandemin har vår utbildningsverksamhet Axfoodakademien ställt om från fysiska till digitala utbildningar. Tack vare det har ännu fler medarbetare kunnat ta del av alla olika utbildningar. Och lärandet har flyttat ut i verksamheten. All forskning pekar på att det är när lärandet sker där som det ger störst effekt. En lärande organisation strävar ständigt efter att utvecklas och förbättras. Det mest effektiva lärandet sker i medarbetarnas vardag, där man har möjlighet att repetera och få feedback.
Under pandemin ställde vi snabbt om från utbildningar i klassrum till utbildning på distans och så kallade lärresor. I stället för att åka långt och vara borta länge vid ett och samma tillfälle delar vi nu upp utbildningar och sträcker ut dem över tid. Det kan innebära en mix av egna studier, övningar i den egna vardagen, workshops och seminarier via Teams, fysiska möten och coachning från chef eller annan mentor.
En bonus är att vi genom att digitalisera våra utbildningar kunnat nå och erbjuda många fler medarbetare utbildning. Bara hittills i år har vi ökat antalet lärarledda utbildningar med 55 procent, och många fler medarbetare än året innan pandemin har kunnat gå en utbildning arrangerad av Axfoodakademien. Vi ser hur positivt det här har varit. Därför kommer majoriteten av Axfoodakademiens utbildningar även framöver att vara på distans, och vi fortsätter att bygga lärresor som hjälper våra medarbetare att utvecklas kontinuerligt under en längre tid. Det spelar ingen roll om du jobbar i Stockholm, vid norska gränsen eller långt upp i norr – alla ska ha samma möjlighet till lärande.
92 procent av våra medarbetare är ”deskless workers”, t.ex. de som arbetar i butik eller lager. De har begränsad tillgång till utrustning och plats för lärande. Men vi jobbar för att låta lärandet ta både plats och tid, och för den här gruppen sker en stor del av våra utbildningar. Alla medarbetare ska känna att de både vill och kan utvecklas. Alternativet att stå still och göra som vi alltid gjort finns inte, varken för oss som medarbetare, ledare eller företag.
Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med utbildning inom Axfood: Digitalt lyft för Axfoodakademien
Här kan du också prova en utbildning à la Axfoodakademien och lära dig mer om Axfoods hållbarhetsarbete genom vår e-learning som är obligatorisk för alla medarbetare inom Axfoodkoncernen: Hållbarhet i allt
Monica Längbo
HR-direktör