Efter hästköttsskandalen har det blivit nyttigt fokus på både matens leverantörskedjor och på konsumentinformation. Jag är övertygad om att en stor del av kunderna vill veta varifrån köttet i färdigmat och charkprodukter kommer ifrån.
Efter hästköttsskandalen har det blivit nyttigt fokus på både matens leverantörskedjor och på konsumentinformation. Jag är övertygad om att en stor del av kunderna vill veta varifrån köttet i färdigmat och charkprodukter kommer ifrån.
När det gäller Axfoods egna varumärken, t ex Garant, finns den informationen på förpackningarna (förutom ett litet fåtal där det ännu inte lyckats). När det gäller nötkött finns det lagstiftning inom EU, som kom till efter Galnakosjukan, om att ursprungsland måste anges.
Men bl a när det gäller varor som innehåller griskött står det ofta bara tillverkningsland, dvs det land där industrin ligger, och det säger ju ingenting om var djuret har fötts upp. Men om Galna ko sjukan gjorde att märkningen av nötkött ordnades till, så kommer nog hästköttsskandalen att driva på utvecklingen så att konsumenterna även får kunskap om ursprungsland även när det gäller annat kött.
Vår jordbruksminister Eskil Erlandsson har redan svängt och blivit positiv till ursprungsmärkning. Men inom livsmedelsindustrin kan man i förra veckans nummer av Fri köpenskap läsa att det finns olika åsikter om lagstiftning. Marie Söderqvist från Livsmedelsföretagen tycker att det räcker med frivillighet medan Henrik Nyberg från Findus är positiv till lagstiftning.
Fördelarna med att driva förändring med frivillighet är att det kan ske mindre byråkratiskt och mer flexibelt när det gäller detaljerna. Men det finns också nackdelar. Branschöverenskommelser är lättare att klara av om det handlar om ett fåtal aktörer t ex inom Sverige, men det är en segare process om alla aktörer inom EU ska komma överens. Det gick säkert snabbare att få igenom en ursprungsmärkning av nötkött tack vare att det lagstiftades. Någon frivillig lösning när det gäller andra köttslag har ännu inte genomförts.
Oavsett hur lösningen på problemet blir så tror jag inte att det dröjer länge innan konsumenterna får den information som efterfrågas. Skandaler kan ibland vara det som behövs för att öka medvetenheten både bland politiker, företag och konsumenter.