
Vår historia
Kring millennieskiftet bestämde sig familjeföretaget Axel Johnson AB för att skapa Sveriges bästa matbolag. Tanken var att samla de bästa grossisterna och detaljisterna och erbjuda kunderna de finaste butikerna. Genom sammanslagningen av Hemköpskedjan, Dagab och D-gruppen bildades Axfood.
Ungt bolag med gamla anor
Axfood är ett ungt bolag med gamla anor. ”Spik-Olle” öppnade den första Hemköpsbutiken redan 1958. Willys föregångare LL:s Livs med "löjligt låga priser" startade 1975 och Willy Schlees öppnade sin första lågprisbutik i Kungsbacka 1986.
Gemensam styrka
Genom att slå ihop rätt bolag på rätt sätt skapas starka synergier. Etableringen av Axfood mynnade ut i bolagen Willys, Hemköp, Snabbgross och Dagab.
Prisvärd, bra och hållbar mat för alla
Hållbarhet har alltid varit ett viktigt ledord inom Axfood. Förutom att erbjuda bra och hållbar mat är målet att verksamheten ska göra så litet avtryck på miljön som möjligt. 2009 satte vi målet att bli klimatneutrala senast 2020. Året därpå var vi en av initiativtagarna till Hagainitiativet, ett företagsnätverk som arbetar för att minska näringslivets utsläpp.
2015 startade Axfood tillsammans med Stockholms Stadsmission butiken Matmissionen, Sveriges första sociala supermarket. Här kan ekonomiskt utsatta människor handla mat till reducerat pris. Samtidigt bidrar Matmissionen till att Axfood minskar matsvinnet.
Egna varor utvalda med omsorg
2008 började vi lansera egna varor under varumärket Garant. Garant växte, inte minst inom ekologisk mat, och blev snabbt populärt bland kunderna.
2013 inleddes ett stort arbete för att utvärdera och uppdatera Eldorados sortiment. Detta med målet att fortsätta erbjuda bra produkter till låga priser. Även Fixa, Axfoods varumärke inom hushållsprodukter, fick ett lyft med nya förpackningar och ny design.
2016 gav sig Axfood in på de minstas område med baby- och barnprodukter under varumärket Minstingen och under 2017 re-lanserades varumärket Såklart med klimatsmarta produkter inom kroppsvård-, tvätt- och rengöringsprodukter.
Nytt för 2020 är det egna varumärket Gastrino med produkter specialframtagna för restaurang och storkök.
Axfoods egna varor är utvalda med omsorg för att alla ska kunna äta bra och hållbar mat varje dag. De är ett viktigt inslag i vår affär och vi fortsätter att utveckla våra varumärken för att ge kunderna prisvärda alternativ med kvalitet.
Satsningar inom urbanisering, gränshandel och e-handel
2014 blev Axfood delägare i Stockholmsbaserade Urban Deli, ett helhetskoncept inom bar, restaurang, saluhall, café och matbutik. Under 2018 utökade Axfood sitt ägande i Urban Deli till drygt 90 procent.
2016 började Willys och Hemköp erbjuda e-handel, både för hemleverans och upphämtning i butik. E-handeln fortsätter att växa och totalt erbjöd Willys i slutet av 2019 e-handel i 78 butiker på 40 orter. E-handeln i Hemköp omfattade vid samma tidpunkt 19 butiker på 9 orter.
I början av 2017 köpte Axfood Mat.se, som har en stark position inom dagligvaror på webben. Samtidigt förvärvades också Middagsfrid, världens första aktör inom färdigplanerade matkassar med recept.
2017 tog Axfood steget in i gränshandeln genom förvärvet av Eurocash, en kedja som i slutet av 2019 hade sju butiker från Strömstad till Storlien. Majoriteten av kunderna är norrmän som åker över gränsen för att handla mat.
Under 2017 gjordes en investering i uppstarten av ett nätapotek, Apohem, med ambition att bredda koncernens erbjudande och gå in i den växande apoteksmarknaden på nätet.
Europas största logistikcenter
2019 påbörjades byggnationen av Axfoodkoncernens nya, högautomatiserade logistikcenter i Bålsta norr om Stockholm med en organisation och plattform unik i sitt slag. Logistikcentret anpassas för att leverera mat och andra varor till omkring 10 miljoner människor, genom varuförsörjning antingen till butiker, till servicehandeln eller till e-handelskunder. Logistikcentret i Bålsta blir navet för stora delar av Axfoods logistikverksamhet för såväl Stockholm som Mälardalen och norrut.
Tjugoårsjubileum 2020
I maj 2020 firade Axfood 20 år som bolag. Läs mer om små och stora händelser i Axfoods historia på vår samlingssida som togs fram i samband med 20-årsjubileumet.
Förvärv av Bergendahls Food och minoritetspost i City Gross
För att komplettera Axfoodkoncernen och skapa ökad konkurrenskraft skrev Axfood hösten 2021 dagligvaruhistoria i samband med förvärvet av partihandelsverksamheten Bergendahls Food och ingåendet av ett långsiktigt partnerskap med stormarknadskedjan City Gross samt en minoritetspost om 9,9 procent.
En hållbar framtid
I dag är Axfood ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandel och branschens andra största bolag i Sverige. Vår resa fortsätter med fler prisvärda och bra varor i inspirerande butiksmiljöer och på nätet – alltid med fokus på hållbarhet.