Nästan 30 procent av kunderna säger ja till att bli utmanade i sina matinköp och byta till andra produkter – för att själva bidra till ett bättre klimat. Det visar ett första resultat av ett unikt forskningsprojekt kring klimatsmarta sökningar som Mat.se startat i samarbete med forskningsinstitutet RISE. De varor kunderna är mest beredda att byta ut är köttfärs, ris och vispgrädde.
Nästan 30 procent av kunderna säger ja till att bli utmanade i sina matinköp och byta till andra produkter – för att själva bidra till ett bättre klimat. Det visar ett första resultat av ett unikt forskningsprojekt kring klimatsmarta sökningar som Mat.se startat i samarbete med forskningsinstitutet RISE. De varor kunderna är mest beredda att byta ut är köttfärs, ris och vispgrädde.
Under ett par veckor har e-handelskunderna hos Mat.se på frivillig väg fått anmäla sig till förstudien som ska visa exakt hur villiga konsumenterna är att förändra sitt köpbeteende för att minska klimatpåverkan från den mat vi äter. 27 procent har hittills tackat ja till att anta utmaningen.
Forskarna på RISE har under en längre tid analyserat hur enskilda livsmedel och ingredienser påverkar klimatet. Klimatpåverkan mäts i koldioxidekvivalenter (CO2e) och alla livsmedel har fått ett värde uttryckt i kilo CO2e per kilo livsmedel. Med hjälp av detta värde kan man sedan se påverkan mellan jämförbara produkter som exempelvis att ris har tio gånger större klimatpåverkan än potatis.
I projektet har man identifierat livsmedel med hög klimatpåverkan och lyfter fram klimatsmarta alternativ till dessa genom den nya tjänsten "klimatsmarta sök" på Mat.se. Söker kunderna exempelvis på ordet köttfärs till favoriträtten spagetti och köttfärssås så får de även upp klimatsmartare alternativ så som kycklingfärs och sojafärs. Efter tre veckor visar primära resultat att 32 procent av de som sagt ja faktiskt väljer ett klimatsmart alternativ till köttfärs. Nio byter byter ut vispgrädde och hela 13 procent väljer ett alternativ istället för ris.
– Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Vi vill driva utvecklingen av dagligvaruhandeln i rätt riktning och därmed minska den totala klimatpåverkan, säger Karin Jelkeby, verksamhetsansvarig på Mat.se
Livsmedelskonsumtionen står i dag för cirka 25 procent av hushållens totala klimatavtryck. När databasen i höst är helt utbyggd kommer en merpart av Mat.se:s sortiment vara klimatberäknade.
– För RISE är det övergripande målet att bidra till en mer hållbar konsumtion och produktion av livsmedel i Sverige. Därför är det viktigt för oss att stötta det här projektet med vår kunskap och forskning, säger Britta Florén, projektledare på RISE.
Bakom satsningen av klimatsmarta alternativ står Axfoundation och Axel Johnson som båda varit viktiga partners och finansiärer till klimatdatabasen.
För mer information kontakta:
Viveca Järhult, t.f. marknads- och PR-ansvarig på Mat.se, tel. 073-520 1949
Axfoods presstjänst: tel. 070-289 8983
Thomas Angervall, RISE, tel. 010-516 66 74
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.