Karriär

Pernilla brinner för kundkontakten på Axfood

I sitt jobb kommer Pernilla dagligen i kontakt med konsumenter som har frågor, reklamationer och synpunkter kring Axfoods egna varor. Hon tycker att det är lyxigt att prata mat, eftersom det är ett ämne som berör alla.

Vad gör du i ditt jobb på Axfoods konsumentkontakt?

– Vi tillhör Axfoods kvalitetsavdelning och har daglig kontakt med konsumenter, både via mejl, telefon och brev. Vi har hand om allt från reklamationer till att samla in frågor, synpunkter och önskemål om nya produkter.

Vad hanterar ni på konsumentkontakt för typ av ärenden?

– Det kan vara att det är fel på en produkt eller att konsumenten exempelvis är missnöjd med smak eller konsistens. Sedan är det många som har frågor kring innehåll, ursprungsländer och djuromsorg. Det är en stor variation på frågorna och handlar mycket om detaljer.

Vad händer när en konsument hör av sig?

– Det handlar mycket om att först lyssna in konsumenten. Ibland behöver vi ta hjälp av våra kvalitetssäkrare eller kontakta leverantörer innan vi kan återkoppla. För oss är det väldigt viktigt att konsumenterna känner att vi tar deras reklamationer och frågor på allvar.

Vilken är den vanligaste frågan du får?

 – Det är svårt att säga vilken den vanligaste frågan är. Skrivs det mycket om en viss fråga i media påverkar det vilka samtal vi ibland får. Konsumenterna är även mycket mer medvetna i dag. De vill veta vad de stoppar i sig och att djuren har tagits omhand på ett bra sätt. När det gäller reklamationer vill konsumenterna gärna veta vad som skett med produkten och varför.

”Det är betydelsefullt att kunderna kan höra av sig och tala om vad de tycker”

Vad innebär Axfoods kvalitetsgaranti?

– Vi står verkligen för att vi vill ha en god kvalitet på våra varor. Därför har vi en kvalitetsgaranti som innebär att du har rätt till ersättning om vi inte lever upp till vad som utlovats.

Finns det någon fråga ni inte kan svara på?

– Jag tror att vi kan svara på det mesta. Men vissa frågor kan ta lite tid att ta fram svar på, dels då vi har leverantörer över hela världen och många frågor kan vara väldigt detaljrika, långt ner i leden. En god egenskap i min roll är att ha ett väldigt stort tålamod. Det enda vi inte besvarar i detalj är recepturen på en produkt.

Varför är avdelningen konsumentkontakt viktig?

– För att kunna säkerställa att vi håller god och jämn kvalité. Det är betydelsefullt att kunderna kan höra av sig och tala om vad de tycker. Det är även viktig för vår egen del att vi får feedback och får veta om det skulle vara något fel på en vara. Vi är också en del av ansiktet utåt för Axfood, utöver våra butikskedjor såklart.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Jag brinner för kundkontakten. Det är det jag tycker är roligt. Jag tycker det känns lyxigt att prata mat eftersom det är ett ämne som berör alla. Dessutom är vi ibland ute på leverantörbesök vilket gör att du får en helt annan förståelse kring mat och hur den producerats. Att få den inblicken och känna sig delaktig är jätteroligt!

Bakgrund: Efter 20 år inom bankvärlden bestämde sig Pernilla Abrahamsson för att byta jobb. Sedan september 2017 jobbar hon på konsumentkontakt där hon gör allt från att ta emot reklamationer till att svara på frågor om djurhållning och tillverkning.