Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Nytt samarbete ska minska matsvinnet med 3000 ton per år

29 september 2021

Nu kraftsamlar Stockholms Stadsmission och branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, där Axfood ingår, för att inom ett år öppna ytterligare tre sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Det nya samarbetet är en gemensam satsning för att minska matsvinnet, motverka matfattigdom och skapa fler möjligheter för arbetsträning. Satsningen beräknas minska det årliga matsvinnet med upp till 3 000 ton.

Matmissionen.

Matmissionen.

– Axfoodkoncernen har länge varit engagerad i de här frågorna och var med och grundade Matmissionen redan 2015. Det är viktigt att våga tänka nytt och slå hål på gamla myter. Det behövs samarbeten mellan företag och organisationer, mellan livsmedelskedjans olika delar och politiken. I takt med digitalisering och teknikutveckling föds också nya möjligheter att minska matsvinnet, säger Karin Bildsten, hållbarhetsstrateg på Axfood och en av eldsjälarna bakom bildandet av Matmissionen.

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker. Två Matmissionen-butiker drivs sedan tidigare i Stockholmsområdet och Axfood har varit involverat i samtliga sedan starten. Dessutom har Axfoods butikskedja Willys varit med och startat upp den sociala matbutiken MatRätt i Göteborg och den senaste Matmissionen i Malmö, som öppnar inom kort.

Tre nya butiker möjliggörs

Genom det nya samarbetet mellan Svensk Dagligvaruhandel, Stockholms Stadsmission och Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) görs tre ytterligare butiker möjliga. Butikernas syfte är att nå fler människor som lever i ekonomisk utsatthet och samtidigt reducera svinn av produkter och livsmedel. Svensk Dagligvaruhandel stöttar expansionen finansiellt och DLF stöttar genom att tillgängliggöra Matmissionen med ett order- och beställningssystem som ska göra det enklare för dagligvarubranschens företag att donera produkter som annars riskerat att bli svinn.

– Dagligvaruhandeln arbetar sedan tidigare intensivt och fokuserat med att reducera matsvinnet på olika sätt, det är en viktig fråga för våra medlemmar. Donation är ett av flera sätt och med tre nya butiker förbättras dagligvaruhandelsaktörernas möjligheter att reducera svinnet ytterligare, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Miljömässig och social hållbarhet

Genom Matmissionen får människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att handla livsmedel till kraftigt rabatterade priser, en tredjedel av ordinarie butikspris. Produkterna, som annars hade riskerat att bli svinn, doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrin lager och online-handel. De tre nya butikerna kan rädda upp till 3 000 ton produkter per år som annars riskerat att bli svinn. Detta motsvarar ett klimatavtryck på 4 700 ton CO2.

Ytterligare 6 000 medlemmar förväntas få tillgång till Matmissionen – och 45 nya platser för arbetsträning samt upp till 21 nya arbetstillfällen skapas. Det motsvarar minst en fördubbling av verksamhetens kapacitet idag. Målsättningen är att den första butiken ska öppna innan årsskiftet och resterande två innan juli 2022.

Läs mer om nyheten hos Svensk Dagligvaruhandel

Läs mer om MatRätt i Göteborg

Läs mer om Matmissionen i Skåne

Fakta Matmissionen

  • I dagsläget finns två butiker – Hägersten och Jakobsberg
  • Matmissionen har cirka 6 000 medlemmar (2021)
  • Varje butik uppskattas årligen kunna rädda upp till 1 000 ton livsmedel från att bli svinn
  • 75 procent av butikspersonalen består av människor i arbetsträning och historiskt går fler än 40 procent av dessa vidare till arbete eller studier. Under 2020 var denna siffra 50 procent.
  • Maten som under 2020 levererades till 25 sociala verksamheter i Stockholmsområdet både inom Stockholms Stadsmission och till andra organisationer, resulterade i drygt 350 000 lagade måltider
Kategorier: Hållbarhet