Om Axfood

Innovation hos Axfood

Vad finns det för spännande alternativ till kött? Varför är det pant på läskflaskor men inte på saftflaskor? Hur kan matsvinnet minskas? Axfood arbetar ständigt med nya produkter och lösningar, allt för att göra vardagen bättre för våra kunder och vår omgivning.

Inom Axfood finns viljan och förmågan att testa, utvärdera och utveckla. Vi arbetar brett med innovation och gillar att ligga steget före. Vi uppmuntrar nytänkande som gör skillnad både inom företaget och i samhället.

Bra frågor ger bra lösningar

Ofta börjar det med en fråga. Till exempel: hur minskar vi matsvinnet i butik? Just den frågan ledde till Matmissionen, Sveriges första sociala matbutik. Sortimentet består av donerat matöverskott, som varor med kort datum eller mindre förpackningsskador, från Willys, Hemköp och Axfood Snabbgross. Genom Matmissionen ger vi fler möjlighet att äta bra och hållbar mat samtidigt som vi slipper slänga mat i onödan.

Egna varor med möjligheter

Våra egna varor ger oss möjlighet att ta fram nya alternativ för kunderna. Vi är gärna tidigt ute och testar nya produkter, till exempel lupinghurt, fröburgare, svampbollar och gröna ärtbiffar.

Hållbarare handel

Papperskvitto eller digitalt kvitto? I samtliga 350 stycken Handlar´n- och Tempobutiker erbjuder vi möjligheten till digitala kvitton. På så sätt har kunden möjlighet att ta ställning genom att välja att spara in på papper och därmed göra en insats för miljön. På köpet får vi dessutom mindre skräp i våra butiker.

Goda nyheter sprids

Axfood bidrar till att hela branschen rör sig i en mer hållbar riktning. Ett exempel är att vi 2015 var först med att införa pant på våra egna saftflaskor. Ett år senare kunde vi glädjande konstatera att alla större aktörer inom saft också valt att ansluta sina produkter till pantsystemet. Under 2017 testar vi att införa pant på plastbärkassar i utvalda Hemköpsbutiker i Stockholm. Vi får se var det slutar!

Lightdryck med pant från Premier