Gå direkt till innehåll
Innovation inom Axfood pågår i koncernens alla bolag. Mat.se var först ut med personifierad röststyrd matshopping.

Innovation inom Axfood

Genom en bredd av matkoncept, verksamheter och kompetenser ser vi till att ständigt utmana varandra och vår omvärld. För oss är innovation en viktig pusselbit för att skapa en bättre vardag där alla kan dela glädjen för prisvärd, bra och hållbar mat.

Ett av Axfoodkoncernens fyra kärnvärden är Vi utmanar – en ständig påminnelse om vår starka vilja och förmåga att testa, utvärdera och utveckla. För oss handlar innovation om att utmana gamla sanningar och våga tänka nytt. Vi arbetar brett med innovation inom hela koncernen och gillar att ligga steget före. Här uppmuntras nytänkande som gör skillnad både inom vår egen verksamhet och i samhället.

Bra frågor ger bra lösningar

Ofta börjar det med en fråga där vi utmanar och ifrågasätter gamla mönster. Till exempel: hur minskar vi matsvinnet i butik? Just den frågan ledde bland annat till Matmissionen, Sveriges första sociala matbutik. Sortimentet består av donerat matöverskott, som varor med kort datum eller mindre förpackningsskador, från Willys, Hemköp, Axfood Snabbgross och våra lager. Genom Matmissionen får fler möjligheten att äta bra och hållbar mat samtidigt som vi undviker att slänga mat i onödan.

Egna varor som leder vägen

Våra egna varor ger oss möjlighet att utveckla nya alternativ för våra kunder. I vårt eget matlab – där vi testar och utvecklar nya produkter, hos våra samarbetspartners och leverantörer skapas morgondagens mat. Vår innovationsanda gör att vi kan vara först ute med nya spännande alternativ på tallriken, exempelvis kokosghurt, fröburgare, svampbollar, gröna ärtbiffar och baljväxtfärs.

Digitalisering högst på agendan

För oss är det inte förvånande att Axfood genom Hemköp var först ut i dagligvarubranschen med att erbjuda kunderna digitala kvitton och kortlöst medlemskap. Tack vare vår starka IT-organisation kan vi ofta utmana branschen med ny teknologi och digitala lösningar.

2020 var Hemköp även först ut med en egenutvecklad helhetslösning för digital shopping i butik, genom sitt pilotförsök av appen Hemköp Smartshopper. Willys gjorde e-handel ännu smidigare för sina kunder genom ett nytänkande samarbete med Circle K och våra onlineaktörer Mat.se och Apohem tänker nytt tillsammans.

Innovation i koncernens alla hörn

Viljan att utmana är tydlig i alla led inom Axfoodfamiljen. Vårt inköps- och logistikbolag Dagab bygger Sveriges största högautomatiserade lager för att utveckla framtidens logistik. Mat.se är först ut med röststyrd personifierad matshopping och även först i världen med ett banbrytande klimatmärkt sortiment. Och bakom kulisserna utvecklas ständigt nya sätt att effektivisera vår värdekedja, där exempelvis master data och avancerad analys har revolutionerat Axfoodfamiljens insikter och skapat helt nya förutsättningar för vårt sätt att innovera.

Inom Axfoods affärsutvecklingsenhet finns även en dedikerad grupp som arbetar med just innovation. Här leder och driver våra kollegor innovationsagendan för att möta nya trender, kundbeteenden och teknik och på så sätt säkra Axfoods position som utmanare även i framtiden.