Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfoods 69 förslag till en hållbar livsmedelsstrategi

26 juni 2018

Sätt ett halveringsmål för matsvinn, skärp fiskerikontrollen och arbeta för att höja statusen på fryst mat. Det är tre av 69 förslag i rapporten Mat 2030, version 3.0, som Axfood släpper lagom till Almedalsveckan.

Framsida Mat 2030 version 3.0

Sätt ett halveringsmål för matsvinn, skärp fiskerikontrollen och arbeta för att höja statusen på fryst mat. Det är tre av 69 förslag i rapporten Mat 2030, version 3.0, som Axfood släpper lagom till Almedalsveckan.

I 2018 års version fortsätter Axfood att uppmuntra hållbar konsumtion, förädling av svenska mervärden, att landsbygden ska ses som en resurs och att Sverige ska bli fossilfritt redan till 2030.

Precis som tidigare uppmanas politiker och beslutsfattare att stötta en mer hållbar utveckling. Det görs genom en mängd konkreta förslag på åtgärder. Totalt föreslås 69 förslag på åtgärder och i rapporten konstateras också att av de tidigare årens förslag är 23 gjorda eller på väg att genomföras efter vår påverkan.

Nytt med årets upplaga är att sex gästkrönikörer medverkar med sina åsikter kring varför det är så viktigt att jobba med minskat matsvinn och klimatpåverkan, hur mycket butiksstödet betyder, hur Sverige ska bli fossilfritt, varför svensk mat är viktig och hur bönder och forskare kan samverka för att skapa en ljusare framtid.

Axfood är en av landets ledande dagligvaruaktörer och har därmed möjlighet att göra skillnad.

 Förra året fick vi bort bekämpningsmedel för frukt och grönt som är förbjudna inom EU. Vi påbörjade även en differentiering av fordonsflottan och drev opinion mot bränsle som innehåller råvara från oljepalmen, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

 Dessutom bytte vi ut påsar för frukt och grönt av fossil plast till grön plast och skänkte flera hundra ton mat till välgörenhet för att motverka matsvinn.

Men fortfarande återstår mycket arbete. Såväl för politiker och näringsliv som för branschen.

– Vi är övertygade om att satsningar på mervärden inom miljö- och djuromsorg, förädling och innovation stärker konkurrenskraften, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood.

 Därför återkommer vi nu med ännu en upplaga av Mat 2030 – version 3.0. Vad konsumenterna kommer att lägga på tallriken 2030 är nämligen mer aktuellt än någonsin tidigare. En ambitiös klimatpolitik är inte ett hinder, det är en nödvändighet och en förutsättning för att vi ska nå de gemensamma miljömålen.

Läs mera och ladda hem rapporten som pdf på www.axfood.se

För ytterligare information kontakta:

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83