Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en
Dukat bord med logotyp för Axfood 20 år

Axfood fyller 20 år!

Den 11 maj 2000 bildades dagligvarukoncernen Axfood, men våra rötter sträcker sig längre tillbaka än så. Under de senaste 20 åren har Axfoodfamiljen utökats med nya bolag – vart och ett med sin alldeles egen historia.

Resan mot Axfoods bildande började när min familj var som störst runt middagsbordet, med barn och deras vänner ständigt närvarande. Jag hade tagit över ansvaret för det gamla familjeföretaget några år tidigare.

Klas Balkow, vd och koncernchef:

Det har aldrig varit mer spännande, utmanande eller roligare att jobba med mat än vad det är just nu.

Artiklar om Axfood 20 år

Personporträtt Johan Svensson

Mitt bästa Axfoodminne

Läs några av våra medarbetares bästa minnen under sin tid inom Axfoodkoncernen.

Team på Hemköp

Inom Axfood samlades styrkorna

Axfoods första vd Mats Jansson och kommunikationsdirektör Bodil Ericsson om de inledande åren för koncernen.

Bröder på Hemköp

Ett framgångsrikt brödraskap

Möt Magnus Horn och Björn Johansson, två bröder med helt olika roller inom Axfood.

Caroline Berg, ledamot i Axfoods styrelse, berättar om ett långsiktigt företagsbyggande som vilar på gemensamma värderingar, viljan att våga förnya sig och en stark tilltro till medarbetarna.

Hur ser framtiden för en hållbar dagligvarubransch ut? Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, har ständigt siktet inställt på nästa utmaning.

Axfoodfamiljen

4,5 miljoner kunder

möter våra verksamheter varje vecka.

28 språk

talas av medarbetarna inom Snabbgross.

6 000

Så många leveranser genomförs av Dagab – varje dag.

Del 1: Grundarna Antonia Ax:son Johnson och Göran Ennerfelt om historien innan Axfood

Del 2: Vägen till ett gemensamt bolag – Antonia Ax:son Johnson och Göran Ennerfelt berättar

Ett företags logotyp handlar om mer än igenkänning. 2019 bytte Axfood logotyp – här djupdyker vi i både den gamla och den nya logotypens historia.

På senare år har Axfood fått tillökning med ett flertal mindre bolag för att utveckla nya områden inom koncernen. Klas Balkow, vd och koncernchef, kommenterar.