Hemköp skänker två miljoner till SOS Barnbyar

28 januari 2019

Den varma sommaren ökade svenskarnas pant av flaskor och burkar, vilket även ökade pantgåvorna i Hemköps butiker med tio procent under 2018. Sammantaget samlades drygt två miljoner kronor in till SOS Barnbyars arbete för utsatta barn under 2018, majoriteten är skänkta pantpengar från Hemköps kunder.

Pant och Hemköp Bild 2

Bidragen skänks till den barnby i Ukraina som Hemköp varit med och byggt. Barnbyn i Brovary fick under hösten besök av både medarbetare inom Hemköp och kunder och det blev tydligt att pengarna gör skillnad.

– Jag har fått uppleva hur vårt engagemang där kunderna kan skänka sina pantpengar förändrar uppgivenhet till förhoppning och framtidstro. I det lilla bor det stora, säger Thomas Axell, handlare Hemköp Torslanda som var med på resan.

Pantgåvor - följande butiker hade högst donationsandel under 2018

Hemköp Sjövikshallen, Liljeholmen                              8 %

Hemköp Frösunda, Solna                                               6 %

Hemköp Kungsporten, Billdal                                       6 %

Hemköp Odenplan, Stockholm                                     6 %

Hemköp Djurgårdsstaden, Stockholm                           5 %

Siffrorna anger hur många procent av det totala beloppet för pantade burkar och flaskor som skänkts.

Alla Hemköps medlemmar har även möjlighet att skänka 10 öre av varje hundralapp man handlat för. Här går Hemköp in och skänker motsvarande summa till SOS Barnbyar.

– Samarbetet med Hemköp betyder oerhört mycket för de barn och familjer som fått och får stöd i våra program. Ukraina befinner sig i en utdragen konflikt och brottas med utbredd fattigdom och stora sociala klyftor. Barn som lever i utsatta familjer är dubbelt sårbara, och tack vare Hemköp kan vi se till att de får det vuxenstöd som de behöver för att växa och utvecklas, säger Charlotte Köhler Lindahl, chef företagssamarbeten SOS Barnbyar.

Totalt har Hemköp bidragit med drygt 12 miljoner kronor till SOS Barnbyar sedan 2007.

För mer information och bilder kontakta
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp

076-139 25 88, elin.jarl@hemkop.se