Gå direkt till innehåll

Youcef Alouani, data scientist på Axfood

"Om du vill spela i det vinnande laget – kom hit! Vi är det roligaste bolaget inom dagligvaruhandeln och det går väldigt bra." Som data scientist jobbar Youcef med modeller och algoritmer som används inom hela Axfood. Genom mängder av data utvecklar och förbättrar han bland annat kedjornas e-handel och kundprogram.

Youcef på Axfoods huvudkontor. Foto: Elin Andersson

Youcef Alouani jobbar som data scientist på Axfood. Foto: Elin Andersson

"Om du vill spela i det vinnande laget – kom hit! Vi är det roligaste bolaget inom dagligvaruhandeln och det går väldigt bra." Som data scientist jobbar Youcef med modeller och algoritmer som används inom hela Axfood. Genom mängder av data utvecklar och förbättrar han bland annat kedjornas e-handel och kundprogram.

Hej Youcef! Vad gör du på jobbet?

– Jag jobbar med digital utveckling och e-handel. Som data scientist jobbar jag med modeller och algoritmer som används av intressenter inom hela koncernen. Jag jobbar nära butikskedjorna, just nu både Willys och Hemköp. Jag tar fram modeller för att ge kunderna en bättre och mer personifierad upplevelse, exempelvis associationsartiklar så som ”andra köper också” som syns i e-handeln. Just nu jobbar jag också med att sätta upp ett ramverk för automatisk uppföljning av allt vi gör, så att vi enkelt följer upp hur modellerna presterar ur ett affärsperspektiv – vi vill veta att vi gör rätt saker.

Beskriv hur det är att jobba på Axfood!

– Jag har varit inom Axfoodkoncernen i tio år, så jag är verkligen ett levande exempel på någon som trivs och utvecklas inom Axfood. Det händer mycket och just digitalisering och innovation är ett tydligt fokusområde som det satsas på. Vi är inne i en förändringsresa och vi har stora möjligheter att vara med och påverka – det är både roligt och givande.

Hur ser ditt team ut?

– Jag sitter med ett gäng kreativa och roliga data scientists och affärsutvecklare. Vi har en familjär stämning med många olika personligheter och kompetenser, det är högt till tak och nära till skratt samtidigt som alla är proffsiga och driftiga. Vi lär oss mycket av varandra och jag får energi av teamet. Det är mycket humor och hjälpsam stämning, klockrent för mig!

Hur är det att jobba inom en dagligvarukoncern?

– Jag tycker att det är fantastiskt – dels att vara en del av Axfood, dels att vara en del av Axel Johnson. Det skapar stora möjligheter för intern utveckling. Det är jag själv ett exempel på, jag började som analytiker inom varuflödesstyrning på Dagab och jobbar nu som data scientist på Axfood. Det finns otroligt mycket kompetens inom koncernen och det ger mycket kunskap och inspiration att kunna utbyta erfarenheter med andra data scientists på till exempel Dagab kring logistik och varuflöden. Genom vår majoritetsägare Axel Johnson får vi också utbyta erfarenheter med andra bolag inom sfären. Det finns även möjlighet till vidareutbildning för oss data scientister, en kurs jag kommer gå nästa år!

Hur har din karriärresa sett ut?

– Jag började på Dagabs varuflödesstyrning som analytiker och utvecklare för att effektivisera varuflödet mot butik 2013. Innan dess var jag på Unilever i cirka fem år och jobbade med anskaffning och prognostisering inom deras varuflödesplanering. Efter nästan tio år inom supply chain ville jag bredda min kunskap och erfarenhet. I ett projekt kom jag i kontakt med några data scientists från Axfoods affärsutveckling och blev inspirerad att söka mig dit.

Vad är roligast med ditt jobb?

– För mig personligen är jobbet väldigt utvecklande. Jag är inte utbildad data scientist, utan har haft intresset sedan barnsben. Jag gillar att det jag gör syns så påtagligt. Jag jobbar mycket mot e-handeln och där syns det jag gör snabbt och konkret. Det är motiverande. Det är lätt att koppla värden till det vi gör, att direkt se affärsresultat och utvärdera effekter.

Vad är du stolt över i ditt jobb?

– Det är svårt att säga vad man är stolt över, men det är kul att jobba med sådant som folk överlag kan relatera till. Jag kan prata om mitt jobb och folk förstår i alla fall delvis vad jag gör – för alla känner till Willys och Hemköp. Jag är stolt över att jag får vara med och påverka och forma det vi gör. Det är kul att allt inte är satt i sten utan att vi hela tiden vill förbättras.

Vad skulle du säga till en kandidat som är intresserad av att börja på Axfood?

– Jag har varit här i tio år och trivs verkligen. Det är ett bra bolag med sunda värderingar och härlig kultur där man är mån om oss anställda. Rent krasst: om du vill spela i det vinnande laget – kom hit! Vi är det roligaste bolaget inom dagligvaruhandeln och det går väldigt bra. Och det står inte heller still, det händer saker hela tiden. Det passar den som gillar förändring och när det händer mycket, vi är på tårna och alltid offensiva.

– Efter tio år har jag vant mig vid bra data, men för utomstående är det häftigt att vi har möjligheten att jobba med stora datamängder tack vare stora volymer och stora kundprogram med exceptionellt hög identifierad försäljning. Vi har flera miljoner bonuskunder. Vi ligger även långt fram kopplat till struktur på data och har bra och moderna systemlösningar.

Slutligen, vilken är din favoriträtt?

– Det är absolut couscous algérien. Min pappas fru som har algeriskt påbrå gör en fantastisk couscous-gryta. Hon gör det mesta från grunden, så det tar många timmar att få till en couscous algérien, men det är verkligen så gott!

Bakgrund: Youcef är utbildad civilekonom inom industriell ekonomi. Han har alltid jobbat i affärsnära frågor, som projektledare och affärsutvecklare. Samtidigt har han alltid haft IT- och programmeringsintresse och är självlärd inom området. ”Jag började bygga hemsidor när jag var 12 år”. Youcef började på Dagab 2013. Han lämnade Axfood en kortis 2017, men kom tillbaka åtta månader senare och har varit på Axfoods avdelning för strategi och affärsutveckling som data scientist sedan 2018.