Hållbarhet

Axfood – en föregångare inom plast

Nedskräpning av plast i natur och hav är ett stort samhällsproblem. Axfood arbetar strategiskt med plast för att hitta mer hållbara alternativ. Vi går ofta först som med frukt och grönt-påsar av sockerrör och pant på nya produkter.

Hållbara förpackningar är viktigt för oss. Vad gäller våra egna varumärken Garant och Såklart byter vi successivt ut förpackningar av konventionell plast mot plast från förnybar råvara med mindre påverkan på miljön. Men vad är skillnaden på plast och plast? Ta del av Axfoods lilla plastskola och dela gärna i sociala medier!


Effektiv resursanvändning

Att använda naturens resurser på ett effektivt sätt är en central del i Axfoods hållbarhetsarbete för minskad klimatpåverkan. Som ett av de första företagen att skriva under Återvinningsindustrins upprop för cirkulär ekonomi förbinder sig Axfood att öka sina inköp av återvunnet material, öka andelen produkter som är designade för återvinning samt opinionsbilda och påverka så att regelverken driver på en övergång till cirkulära materialflöden.

Axfood hjärta pant

Varje år pantas drygt 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor i Sverige, enligt Returpack. Svenskarna är bland de bästa i världen på att panta och därmed spara både miljö och energi. Axfoodkoncernen gillar rena pantflöden. Att återvinna plast är mer miljövänligt än att producera ny. Koncernen jobbar både för bättre plastsortering och bättre plaster som går att återvinna.

Axfood, med kedjor som Willys, Hemköp och Tempo, har tidigare introducerat pant på nya produkter eftersom pant är ett mycket effektivt sätt att få rena plastflöden och effektivt kunna återanvända plaster. 2015 var Axfood först ut med pant på saftflaskor. Året därpå hade de flesta saftproducenter på den svenska marknaden anslutit sig till pantsystemet. Nu är det möjligt att panta juiceflaskor av plast för alla butiker som är anslutna till Returpacks system. Flertalet Garantjuicer säljs sedan årsskiftet 2017/18 i pantflaskor.

Axfoods arbete i dessa frågor ledde till att koncernen i januari i år fick ta emot två utmärkelser på Återvinningsgalan: Årets cirkulära initiativ och Årets specialpris.

Hemköp först med pant på bärkassar

Hemköp var först i branschen med att införa förnyelsebara plastpåsar av råvara från sockerrör. 2017 införde Hemköp som första dagligvarukedja dessutom pant på plastpåsar. Med pantsystemet går Hemköp ett steg längre och tar ansvar även för återvinningen. Pilotprojektet spreds under vintern 2017 till ett 20-tal Hemköpsbutiker. Kunden använder sin Hemköpspåse så många gånger den önskar. Därefter pantas den i kassan och en krona dras från köpesumman. Kunden stoppar påsen i ett återvinningskärl och Hemköp återvinner plasten till nya påsar.

Fruktplastpåsar gjorda av bioplast

Axfood har helt slutat att använda fruktpåsar av fossil plast och istället övergått till påsar av sockerrör. Totalt förbrukar Axfood-koncernen cirka 170 miljoner påsar per år för frukt och grönt. I jämförelse med en påse som är tillverkad av fossila råvaror, är koldioxidutsläppet cirka 60 procent lägre vid förbränning av en sockerrörspåse.

Plaståtervinning i Sverige

Idag finns stora brister i hanteringen av plast som ska återvinnas. Kapaciteten för plaståtervinning i Sverige är låg, vilket leder till dyr logistik och långa transporter då stora mängder plast körs till återvinningsanläggningar i Tyskland. Axfood har länge drivit på för att förbättra plaståtervinningen. Genom organisationen Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) tog Svensk Dagligvaruhandel, tillsammans med andra delar av näringslivet, i början av 2018 initiativ till att bygga Europas största och modernaste anläggning för återvinning av plast. Målet är att Sverige ska bli självförsörjande vad gäller sortering och återvinning av plastförpackningar.