Gå direkt till innehåll

Tillsammans är vi starkare

VD-ORD. I år fyller Axfood 20 år. Vi är en ung, men samtidigt mycket erfaren familj av starka varumärken. Willys historia startade med Lars Lundins idé om att erbjuda ”Löjligt låga priser” i Göteborg redan 1975. Hemköp grundades av Spik-Olle från Leksand som öppnade sin första butik i Borlänge 1958. Även Dagab har rötter som sträcker sig långt tillbaka.

Klas Balkow vd Axfood

Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood. Foto: Magnus Fond

VD-ORD. I år fyller Axfood 20 år. Vi är en ung, men samtidigt mycket erfaren familj av starka varumärken. Willys historia startade med Lars Lundins idé om att erbjuda ”Löjligt låga priser” i Göteborg redan 1975. Hemköp grundades av Spik-Olle från Leksand som öppnade sin första butik i Borlänge 1958. Även Dagab har rötter som sträcker sig långt tillbaka.

Vi har varit med om en otrolig utveckling under våra 20 år som en växande familj av varumärken. De har alla tagit sin självklara position oavsett om det handlar om frukost, lunch eller middag, om vi handlar hemifrån eller på väg till eller från jobbet eller om vi väljer att äta ”på lokal”. Jag vill verkligen passa på att tacka alla medarbetare som varit med och skapat den starka position Axfood har i dag. Från en brokig skara av olika varumärken har vi tillsammans på ett fantastiskt sätt skapat den familj vi är i dag – med starka, särskiljande koncept i en tydlig samverkan.

Det är värdefullt att ibland stanna upp och reflektera över vad vi har åstadkommit, att lyfta det som hänt och dra lärdom av vår historia som en kraft när vi möter framtiden. Resan har inte alltid varit enkel. Men vi har under denna tjugoårsperiod byggt en stabil grund utifrån vilken vi levererar på vårt uppdrag, som är att möjliggöra en bättre vardag där alla kan dela glädjen över prisvärd, bra och hållbar mat. Vi har utvecklat våra kedjor, men också lagt till nya medlemmar i familjen, som Urban Deli, Mat.se, Eurocash, Middagsfrid och Apohem. Den utvecklingen kommer att fortsätta. Vi ska stärka det vi redan har, men också se helt nya möjligheter.

Jag vill påstå att det aldrig har varit mer spännande, utmanande eller roligare att jobba med mat än vad det är nu. Det är få branscher som påverkar vardagen för så många. Och vi har goda förutsättningar att ytterligare kunna stärka vår position på den svenska dagligvarumarknaden. Vi kan skapa nya köpmönster, förändra marknadsplatser, inspirera till en hållbar och hälsosam livsstil och prisvärda festmåltider samtidigt som vi förenklar livet i den ibland pressade vardagen. På detta sätt kan vi vara en positiv förändringskraft i samhället.

Klas Balkow
Vd och koncernchef Axfood

Kategorier: Axfood 20 år