Egna varor

Hållbarhet

Axfood

Vegotrenden ökar i Sverige

Vegotrenden i Sverige fortsätter växa. En ny undersökning visar att vi allt oftare äter vegetarisk mat. Nästan var tredje svensk äter vegetariskt minst två gånger i veckan. Anledningen är framför allt av hänsyn till klimatet.

I en ny undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Axfood framgår att svensken äter vegetarisk mat allt oftare.

På två år har andelen svenskar som äter vegetariskt minst två gånger i veckan ökat från 19 till 24 procent. Precis som tidigare år är det främst kvinnor, yngre personer och boende i storstäder som framför allt äter vegetariskt. 

Väljer vego för klimatet

En fjärdedel av svenskarna planerar dessutom att äta mindre kött under det närmaste året. Bland kvinnor är andelen så hög som var tredje person.

Den största anledningen bland både kvinnor och män till att äta mer vegetariskt är av hänsyn till klimatet. Män uppger dock, i högre utsträckning än kvinnor, hälsoskäl som anledning till en mer vegetarisk kost.

Mer vegetariskt i sortimentet

Den ökade efterfrågan av vegetariskt återspeglas tydligt i både sortiment och försäljning hos Axfoods butikskedjor Willys och Hemköp. Axfoods eget varumärke Garant har i år lanserat allt från vegetabiliska mejerivaror som kokosghurt till vegansk pesto. Under hösten lanserades dessutom Garant Juicy Vegan Burger – en vegansk burgare för köttälskare som vill minska sin köttkonsumtion.