1 februari 2013

Ekomatens gala

Igår var det ekogala med presentation om läget på den ekologiska livsmedelsmarknaden på Grand hotell i Stockholm. Galan arrangerades av Ekoweb och Axfood var en av sponsorerna.

Av: Åsa Domeij

Läget på marknaden är att ekologiskt inte växer lika snabbt som tidigare i dagligvaruhandeln men att tillväxten i offentliga kök är kraftig. Det var mycket diskussion både i föredragen och minglet om hur marknaden skulle kunna växa snabbare. Jag tog upp att kommunikationen måste bli mer produktanpassad, enkel och tydlig. Man behöver välja för respektive produkt om man ska fokusera på t ex kemiska bekämpningsmedel eller djur välfärd. Dessutom är det viktigt att handeln erbjuder både bra sortiment och priser.

Axfood delade ut ett pris på galan "Garants ekostjärna". Pristagare blev Sju gårdar som på ett affärsmässigt sätt kombinerat flera mervärden: ekologiskt, klimat och nära. Se gärna film om Sju gårdar: Igår var det ekogala med presentation om läget på den ekologiska livsmedelsmarknaden på Grand hotell i Stockholm. Galan arrangerades av Ekoweb och Axfood var en av sponsorerna. Läget på marknaden är att ekologiskt inte växer lika snabbt som tidigare i dagligvaruhandeln men att tillväxten i offentliga kök är kraftig. Det var mycket diskussion både i föredragen och minglet om hur marknaden skulle kunna växa snabbare. Jag tog upp att kommunikationen måste bli mer produktanpassad, enkel och tydlig. Man behöver välja för respektive produkt om man ska fokusera på t ex kemiska bekämpningsmedel eller djur välfärd. Dessutom är det viktigt att handeln erbjuder både bra sortiment och priser.

Axfood delade ut ett pris på galan "Garants ekostjärna". Pristagare blev Sju gårdar som på ett affärsmässigt sätt kombinerat flera mervärden: ekologiskt, klimat och nära. Se gärna film om Sju gårdar:

 

Ekologiskt